Hvad er natriumnitrat, og hvorfor bruger vi det IKKE
Benjamin JacobsDel
Hej Jerky Nation!
Vores Beef Jerky fremstiller vi af det bedste østrigske oksekød og nægter konsekvent at bruge nogen form for kemi. Men hvilken kemi taler vi egentlig om her? I to korte blogindlæg går vi ind på emnet og forklarer jer, hvad vi IKKE ønsker i vores Jerky.
Den første skurk i fødevareindustrien, som vi kort vil tale om i dag, kaldes natriumnitrat.
Nitrat i sig selv er ikke farligt. I kødindustrien bruges natriumnitrat som regel som et tilsætningsstof. Hvorfor? Kort sagt: Kødet bevarer sin røde farve. Det kan endda få gammelt kød til at se godt ud.
Hvorfor bruger vi det ikke? Natriumnitrat omdannes i fødevarer samt i den menneskelige krop til nitritter. Nitritter har dokumenteret virkning som blodkarsudvidende og blodtryksnedsættende. Højere doser af nitritter kan føre til forgiftning. Men det stopper ikke der, det bliver endnu værre
Nitrit kan i kroppen omdannes til nitrosaminer, hvis det samtidig indtages med kød- eller mælkeprotein. Nitrosaminer er dokumenteret stærkt kræftfremkaldende.
Konklusion: Vores kød er måske ikke knaldrødt, men der er intet i Simple Jerky, som er bevist kræftfremkaldende. Derfor takker vi pænt nej til natriumnitrat!
Næsten alle Jerky-producenter, også "små" producenter, bruger natriumnitrat som "konserveringsmiddel". Ved min lille online research fandt jeg kun ét Jerky i det tysktalende område, som ikke indeholder natriumnitrat. Forbrugeren lokkes ofte med vendinger som "sundhedsbevidst ernæring", "sund tørret kød snack" og "Paleo-diæt".
Hvor sundt er dette Jerky, når kræftfremkaldende stoffer tilsættes, som ikke behøver at være der? Vores produktion er mere krævende, fordi vi undgår visse tilsætningsstoffer. Til gengæld kan vi med god samvittighed kalde vores Jerky en naturlig snack og vildlede ikke nogen.
