Warum unbedingt österreichisches Rindfleisch?

Hvorfor netop østrigsk oksekød?

Benjamin Jacobs
Vi kunne nu give nogle helt korte, enkle svar på dette ofte stillede spørgsmål. For eksempel fordi østrigsk oksekød til tider er det bedste. Også fordi vi ved, hvilke næsten kvæg-paradisiske levesteder der findes og bruges. Selvfølgelig også fordi vi er en østrigsk virksomhed og ønsker at hente vores råvarer fra Østrig. Men det er alt sammen ret subjektive grunde. Derfor her nogle fakta, der forklarer, hvorfor østrigsk oksekød er førstevalget for Simple Jerky:

  • Den gennemsnitlige østrigske landmand har kun 31,6 køer.
  • Der er i alt omkring 2 millioner køer i Østrig.
  • Kun 5% af kvægbrugene har mere end 100 køer.
  • Der er 61.765 kvægbrug i Østrig.
  • 60% af det landbrugsareal, der bruges i Østrig, er græsarealer/enge.
  • 2/3 af de 165.000 østrigske landbrug ligger i Alperne.
Og her er de to vigtigste grunde for os:

  • Den østrigske dyreværnslov anses for at være den strengeste EU-lov.
  • Brugen af væksthormoner og antibiotika som forebyggende foranstaltning i foder er forbudt.
    (Kilde: www.aac.or.at)
Den gennemsnitlige størrelse på bedrifterne udelukker stort set industriel dyrehold.Internationalt set er kvægavlen i Østrig kendetegnet ved små strukturer. Foderet til dyrene i alpeområdet består hovedsageligt af græs, hø og ensilage. Antibiotika og kraftfoder er forbudt. Tilstrækkelige græsarealer giver et perfekt levested, som også udnyttes. Alt dette er for os grund nok til at blive ved østrigsk kød.
Tilbage til bloggen